Biznesplan to nieodłączna część każdej firmy. Może przydać się nie tylko podczas rozwoju przedsiębiorstwa, ale także, gdy będziesz chciał ubiegać się o kredyt dla firm lub dotacje. Taki dokument pozwoli Ci też przewidzieć problemy i zagrożenia, które mogą na Ciebie czekać w początkowych etapach prowadzenia firmy. Biznesplan ma więc bardzo dużą moc i nie warto go bagatelizować podczas zakładania własnej firmy. Zobacz, czym jest biznesplan i jak go napisać w skuteczny sposób.
Co może Ci dać biznesplan?
W biznesie nie warto zazwyczaj podejmować nieprzemyślanych decyzji. Szczególnie na początku prowadzenia biznesu, gdy szansa na niepowodzenie jest największa. Posiadając szczegółowy biznesplan, możesz uniknąć problemów i zagrożeń już na etapie planowania. Rozpisując wszystko na kartce, łatwiej Ci będzie dostrzec nieprawidłowości i szybko je naprawić. Biznesplan jest więc niezbędny, jeśli nie chcesz osiągnąć porażki już na samym starcie. Powinny się tam znaleźć informacje o konkurencji, budżecie, usługach i produktach, które będziesz oferować, nazwa firmy, lokalizacja i wiele innych. Tak naprawdę im więcej informacji zawiera taki dokument tym lepiej.
Jak napisać dobry biznesplan?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi i wszystko zależy od rodzaju działalności, jaką chcesz prowadzić. Podczas pisania biznesplanu masz bardzo dużą dowolność. Oczywiście nie powinny się w nim znaleźć błędy ortograficzne, merytoryczne i chaos. Wszystkie informacje powinny być uporządkowane i czytelne – nie tylko dla osoby, która sporządzała biznesplan. Warto przygotować sobie streszczenie, w którym krótko będzie opisany profil działalności firmy oraz jej cele. Jeśli dokument będzie wielostronicowy, to warto też przygotować spis treści, który ułatwi odnalezienie interesujących zagadnień.
Na napisanie biznesplanu należy poświęcić trochę czasu lub zlecić to specjaliście. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić to doświadczona osoba może Ci w tym pomóc. Nie zdejmuje to jednak z Ciebie wszystkich obowiązków. To Ty powinieneś znać odpowiedź na wszystkie pytania dotyczące firmy oraz mieć w głowie dokładny zarys swojej firmy.
Co umieścić w biznesplanie?
Prócz strategii marketingowej warto zawrzeć tam także plan finansowy. Powinieneś opisać, w jaki sposób chcesz finansować wydatki w firmie i skąd będziesz czerpać pieniądze na inwestycje. Czy będą to środki własne, czy może kredyt? Warto też skupić się nad pracownikami i obmyślić sposób zarządzania i przydzielania zadań. Najważniejsza jest jednak oferta, którą chcesz sprzedawać.