Czym jest i jak działa influencer marketing

Czym jest i jak działa influencer marketing

Każdego dnia współczesny człowiek widzi około 10 000 komunikatów od marek – na ulicy, we własnym smartfonie, w telewizji czy w czasopismach. Aby przebić się przez baraż komunikatów kupna-sprzedaży, nie wystarczy, aby firmy były oryginalne. Muszą zainteresować potencjalnych klientów i znaleźć skuteczną dźwignię.

Tu właśnie wkracza influencer marketing, najgorętszy trend ostatnich dwóch lat, którego skuteczność jest nie do przecenienia. Czym jest influencer marketing i dlaczego firmy tak bardzo go potrzebują? Przekonajmy się o tym w dzisiejszym artykule.

Czym jest influencer marketing

Influencer marketing to promocja produktów lub usług za pośrednictwem liderów opinii. I nie mówimy tu teraz tylko o blogerach. Magazyn Forbes wyróżnia sześć typów influencerów:

  • sławni ludzie;
  • dziennikarze;
  • eksperci w określonej dziedzinie;
  • marki osobiste;
  • analitycy;
  • pośrednicy.

Klasyfikacja influencerów według liczby followersów jest bardziej ugruntowana:

  • nanoinfluencerzy – 1000-5000 followersów;
  • mikroinfluencerów – od 5 tys. do 50 tys;
  • makro – od 50 000 followersów;
  • milionerzy – 1.000.000 i do nieskończoności.

Jak działa influencer marketing

65% marek wykorzystuje influencer marketing w taki czy inny sposób do promocji swoich produktów i usług, a 52% firm posiada nawet osobny budżet na influencer marketing.

Cele, jakie stawiają sobie marki przy nawiązywaniu współpracy z influencerami, można podsumować następująco:

  • zwiększona sprzedaż;
  • wzmocnienie reputacji;
  • zwiększenie zaufania i świadomości odbiorców;
  • zmniejszenie negatywności (w tym przypadku blogerzy pomagają obalić mit o zagrożeniach związanych z produktem);
  • pozyskiwanie nowych subskrybentów;
  • wizualna demonstracja korzystania z produktu.

Influencer marketing jest skuteczny tylko wtedy, gdy konkretna publiczność uważa daną osobę za autorytet i ufa jej opinii.

Dlaczego stał się popularny

Koncepcja influencer marketingu opiera się na hipotezie, że konsumenci są bardziej skłonni zaufać radom osób publicznie wpływowych. Według badań 71% użytkowników podejmuje decyzję o zakupie w oparciu o rekomendację z mediów społecznościowych.

W związku z tym, głównym powodem rosnącej popularności tej formy marketingu jest coraz większy wpływ mediów społecznościowych. Dzisiejsze pokolenie chętniej przesiaduje na Instagramie i chłonie informacje płynące z ust blogerów, niż ogląda reklamy w telewizji. Tak więc zmiana priorytetów miała znaczący wpływ na transformację liderów opinii.

Co działa w influencer marketingu, a co nie?

Influencer marketing jest stosunkowo nowym narzędziem do wpływania na umysły użytkowników, które nie zostało jeszcze w pełni poznane, więc w niektórych przypadkach firmy muszą iść na rozum.

Co w końcu działa w influencer marketingu? Oto kilka wskazówek, które pomogą uniknąć strategicznych błędów.

  • Postaw na mikro-influencerów. Dzisiejsza rzeczywistość jest taka, że przepłacanie za reklamy z najlepszych blogerów jest co najmniej głupie, a na pewno nieskuteczne. Jeśli masz ograniczony budżet, lepiej współpracować z mikro- i nanoinfluencerami. Tak, spędzisz dużo czasu na wybieraniu liderów opinii, ale w zamian otrzymasz większe zaangażowanie odbiorców.
  • Monitoruj skuteczność swoich postów promocyjnych. Dobrze do tego celu nadają się tagi UTM, które pozwalają śledzić konwersje na landing page lub stronę internetową. Możesz również tworzyć unikalne kody promocyjne.
  • Poszukaj influencerów wśród klientów. Śledź aktywnych użytkowników, którzy już zdążyli opowiedzieć o Tobie swoim odbiorcom bez ponoszenia kosztów. Ci klienci są lojalni wobec firmy, więc łatwiej jest się z nimi połączyć + są bardziej skłonni zgodzić się na barter z tobą.
  • Przeanalizuj przypadki, które zakończyły się sukcesem. O systematycznej promocji poprzez influencer marketing wciąż jest niewiele informacji, ale dobrze opisane przykłady można znaleźć na stronach agencji, które specjalizują się w promocji marek i aktywnie wprowadzają nowe narzędzia.

Wiele firm czeka na błyskawiczne wyniki, gdy odkryją uroki influencer marketingu. Jak sprawić, by obserwujący przeczytali Twój post z zainteresowaniem? Oczywiście przekaż to jako osobistą historię, w której marka działa jako zbawca. Niektórzy blogerzy opowiadają o tym, jak zmagają się z problemami przez połowę swojego życia, podczas gdy inni wymyślają zwroty akcji specjalnie dla reklamy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *