Każdego dnia współczesny człowiek widzi około 10 000 komunikatów od marek – na ulicy, we własnym smartfonie, w telewizji czy w czasopismach. Aby przebić się przez baraż komunikatów kupna-sprzedaży, nie wystarczy, aby firmy były oryginalne. Muszą zainteresować potencjalnych klientów i znaleźć skuteczną dźwignię.
Tu właśnie wkracza influencer marketing, najgorętszy trend ostatnich dwóch lat, którego skuteczność jest nie do przecenienia. Czym jest influencer marketing i dlaczego firmy tak bardzo go potrzebują? Przekonajmy się o tym w dzisiejszym artykule.
Czym jest influencer marketing
Influencer marketing to promocja produktów lub usług za pośrednictwem liderów opinii. I nie mówimy tu teraz tylko o blogerach. Magazyn Forbes wyróżnia sześć typów influencerów:
- sławni ludzie;
- dziennikarze;
- eksperci w określonej dziedzinie;
- marki osobiste;
- analitycy;
- pośrednicy.
Klasyfikacja influencerów według liczby followersów jest bardziej ugruntowana:
- nanoinfluencerzy – 1000-5000 followersów;
- mikroinfluencerów – od 5 tys. do 50 tys;
- makro – od 50 000 followersów;
- milionerzy – 1.000.000 i do nieskończoności.
Jak działa influencer marketing
65% marek wykorzystuje influencer marketing w taki czy inny sposób do promocji swoich produktów i usług, a 52% firm posiada nawet osobny budżet na influencer marketing.
Cele, jakie stawiają sobie marki przy nawiązywaniu współpracy z influencerami, można podsumować następująco:
- zwiększona sprzedaż;
- wzmocnienie reputacji;
- zwiększenie zaufania i świadomości odbiorców;
- zmniejszenie negatywności (w tym przypadku blogerzy pomagają obalić mit o zagrożeniach związanych z produktem);
- pozyskiwanie nowych subskrybentów;
- wizualna demonstracja korzystania z produktu.
Influencer marketing jest skuteczny tylko wtedy, gdy konkretna publiczność uważa daną osobę za autorytet i ufa jej opinii.
Dlaczego stał się popularny
Koncepcja influencer marketingu opiera się na hipotezie, że konsumenci są bardziej skłonni zaufać radom osób publicznie wpływowych. Według badań 71% użytkowników podejmuje decyzję o zakupie w oparciu o rekomendację z mediów społecznościowych.
W związku z tym, głównym powodem rosnącej popularności tej formy marketingu jest coraz większy wpływ mediów społecznościowych. Dzisiejsze pokolenie chętniej przesiaduje na Instagramie i chłonie informacje płynące z ust blogerów, niż ogląda reklamy w telewizji. Tak więc zmiana priorytetów miała znaczący wpływ na transformację liderów opinii.
Co działa w influencer marketingu, a co nie?
Influencer marketing jest stosunkowo nowym narzędziem do wpływania na umysły użytkowników, które nie zostało jeszcze w pełni poznane, więc w niektórych przypadkach firmy muszą iść na rozum.
Co w końcu działa w influencer marketingu? Oto kilka wskazówek, które pomogą uniknąć strategicznych błędów.
- Postaw na mikro-influencerów. Dzisiejsza rzeczywistość jest taka, że przepłacanie za reklamy z najlepszych blogerów jest co najmniej głupie, a na pewno nieskuteczne. Jeśli masz ograniczony budżet, lepiej współpracować z mikro- i nanoinfluencerami. Tak, spędzisz dużo czasu na wybieraniu liderów opinii, ale w zamian otrzymasz większe zaangażowanie odbiorców.
- Monitoruj skuteczność swoich postów promocyjnych. Dobrze do tego celu nadają się tagi UTM, które pozwalają śledzić konwersje na landing page lub stronę internetową. Możesz również tworzyć unikalne kody promocyjne.
- Poszukaj influencerów wśród klientów. Śledź aktywnych użytkowników, którzy już zdążyli opowiedzieć o Tobie swoim odbiorcom bez ponoszenia kosztów. Ci klienci są lojalni wobec firmy, więc łatwiej jest się z nimi połączyć + są bardziej skłonni zgodzić się na barter z tobą.
- Przeanalizuj przypadki, które zakończyły się sukcesem. O systematycznej promocji poprzez influencer marketing wciąż jest niewiele informacji, ale dobrze opisane przykłady można znaleźć na stronach agencji, które specjalizują się w promocji marek i aktywnie wprowadzają nowe narzędzia.
Wiele firm czeka na błyskawiczne wyniki, gdy odkryją uroki influencer marketingu. Jak sprawić, by obserwujący przeczytali Twój post z zainteresowaniem? Oczywiście przekaż to jako osobistą historię, w której marka działa jako zbawca. Niektórzy blogerzy opowiadają o tym, jak zmagają się z problemami przez połowę swojego życia, podczas gdy inni wymyślają zwroty akcji specjalnie dla reklamy.