Założenie własnej firmy stanowi już pewnego rodzaj sukcesu, chociaż to dopiero pierwszy krok w długiej drodze do tego, by przedsiębiorstwo funkcjonowało efektywnie (i efektownie). Każda firma staje przed zadaniem, które jest niezwykle ważne, jeśli chce się osiągnąć założone cele. Chodzi tu o promowanie firmy. Jak to robić dobrze?
Jak się NIE promować
Na rynku istnieje zdecydowanie więcej przykładów na to, jak nie powinno się prowadzić działań marketingowych i promocyjnych. Dzieje się tak dlatego, że przedsiębiorstwa działają w różnych branżach i nie do końca mają świadomość tego, jak należy poruszać się w skomplikowanym i delikatnym obszarze działań marketingowych. Nie zawsze też zdają sobie sprawę, jaki kanał wybrać, by promocja była najbardziej optymalna. Dlatego marki, którym zagadnienie marketingu i promowania firmy jest obce, powinny zaangażować do tego celu agencje marketingowe czy reklamowe. Chociaż i to nie gwarantuje pełnego sukcesu, bo niektóre agencje idą przede wszystkim na ilość, nie na jakość.
Przykładem może być działanie pewnej agencji, która zorganizowała swojemu zleceniodawcy – producentowi artykułu dla dzieci – reklamę i sponsoring przed jednym z najpopularniejszych polskich programów. Zdawać by się mogło, że zadanie zostało spełnione, bo przekaz dojdzie do kilku miolionów osób. Problem polegał na tym, że program traktował o znęcaniu się nad dziećmi, a nie trzeba tłumaczyć, jak taki sponsoring poprzedzający program, wpłynął na wizerunek marki. Co z tego, że dotarł do wielu osób, jak cel był daleki od zamierzonego.
Twardy orzech do zgryzienia
Takie działania nie są niestety rzadkością. Podobnie dzieje się nie tylko w telewizji i artykułach, ale także (a może przede wszystkim) w Internecie. Dlatego trzeba bardzo uważać, gdzie zamieszka się reklamy swojej firmy i jak one wyglądają. Np. czy reklama zakładów mięsnych nie znajduje się przy artykule traktującym o zatruciach pokarmowych. To jeśli chodzi o reklamy, ale także np. w promocji w mediach społecznościowych można sobie strzelić w stopę. Budowanie wizerunku marki i jej promowanie za pomocą Internetu może być bardzo skuteczne, pod warunkiem, że działania będą długofalowe, prowadzone systematycznie i z wyczuciem. Niezbędna jest tu wiedza o tym, jak działają poszczególne kanały (np. Facebook, Instagram, Pinterest) oraz doświadczenie.
Chociaż z jednej strony obecność w social media jest korzystna (i w niektórych sytuacjach wręcz niezbędna), to w niektórych przypadkach może także stanowić źródło poważnego kryzysu dla firmy. Dzieje się tak wtedy, gdy osoba odpowiedzialna za promocję w kanałach społecznościowych jest niekompetentna i nie posiada wiedzy, jak w takich sytuacjach postępować. Promowanie firmy jest jednym z najważniejszych elementów jej efektywnego funkcjonowania, jednak nie jest to takie łatwe, jak by się mogło wydawać. Dlatego zwłaszcza w promocję należy zainwestować nie tylko czas, ale także środki finansowe. Bo to się zwyczajnie opłaca.