Pozycjonowanie, będące ostatnimi czasy bardzo popularne i chętnie wcielane w strategię marketingową firm z wielu branż jest procesem dążącym do zwiększenia widoczności danej strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarki. Celem jest głównie pozyskanie dla witryny jak najwyższych pozycji (najlepiej w tzw. top10), na określone słowa kluczowe, wpisywane przez użytkowników w pasek wyszukiwarki. Większość działań SEO rozchodzi się, więc o wspomniane frazy kluczowe, które oczywiście trzeba odpowiednio dobrać. Jak należy to zrobić?
Gdzie szukać fraz kluczowych?
Wybierając słowa kluczowe dla pozycjonowania strony internetowej, najlepiej wspomagać się różnymi narzędziami internetowymi. Współcześnie istnieje dużo rozmaitych narzędzi na potrzeby SEO, niektóre z nich są płatne, jednak warto zwrócić uwagę również na te bezpłatne. Dobrym miejscem na poszukanie słów kluczowych są, chociażby narzędzia autorstwa firmy Google, czyli planer słów kluczowych (keyword planner), czy Google Search Console, gdzie sprawdzić można frazy kluczowe, na jakie widoczna jest już witryna, a także Google Trends, który pozwala sprawdzić jakie tematy i hasła są aktualne popularnie wyszukiwane przez użytkowników wyszukiwarki. Korzystając z innych dostępnych na rynku rozwiązań, można również sprawdzić, na jakie frazy kluczowe pozycjonowane są konkurencyjne strony internetowe w tej samej branży, co również jest cenną wskazówką.
Jakie słowa kluczowe wybrać?
Zastanawianie się, jakie frazy kluczowe wybrać dla pozycjonowania, to chyba dylemat praktycznie każdego, decydującego się na działania SEO. Czy mają być one bardzo szczegółowe, czy wręcz przeciwnie, ogólne i popularne? To oczywiście zależy i należy każdą stronę internetową potraktować indywidualnie, a przede wszystkim mocno tę kwestię przeanalizować. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie fraz na tzw. długi ogon (long tail), czyli takich, które składają się na kilka słów. Przykładem słowa typu long tail jest np. “nike air max 270 czarne damskie“, czy “panel samoprzylepny z kamienia naturalnego“. Jeśli jest to firma działająca lokalnie, warto skupić się na lokalizacji i obszarze działania. Salon kosmetyczny, zlokalizowany we Wrocławiu w dzielnicy Krzyki może pozycjonować się przykładowo na “salon kosmetyczny Wrocław Krzyki”. Zestaw keywordsów powinien być zawsze dobrze dostosowany do oferowanych usług i produktów. W trakcie pozycjonowania warto śledzić, które frazy cieszą się największym wyszukiwaniem i skutecznością (czyli współczynnikiem klikalności CTR), co może być przydatne we wszelakich zmianach strategii.