Reklama prasowa ma swoje korzenie już na początku istnienia prasy, a już od dawna wzbudza wiarygodność wśród czytelników i popularność wśród reklamodawców. Reklama tego typu składa się z kilku bardzo ważnych elementów, stanowiących o jej sukcesie. Należą do nich przede wszystkim slogan, nagłówek oraz treść i oczywiście obraz lub zdjęcie. Najbardziej zapadającą w pamięć ze wszystkich części jest jednak slogan główny. Musi on być na tyle chwytliwy, aby na długo utrwalił się w świadomości czytelnika. Można zaryzykować nawet stwierdzenie, że reklama prasowa jest jedną z wielu możliwych form porozumiewania się pojedynczych jednostek lub przedsiębiorstw z większą ilością osób. Reklama prasowa obok reklamy w radiu i telewizji jest najlepszą metodą promowania firmy.
Zwykle reklamy prasowe umieszczane są w czasopismach i magazynach ogólnych bądź tematycznych, a także w gazetach codziennych. Są to zarówno wydania prasy lokalnej o niewielkim nakładzie, jak i wydawnictwa na skalę krajową, kontynentalną lub światową. Im bardziej popularne czasopismo, tym więcej w nim reklam. Reklamodawcom zależy bowiem na szerokiej promocji swoich wyrobów. W zależności od tego kształtują się też ceny takiej reklamy.
Reklamy umieszczane są także w elektronicznych wydaniach czasopism, tzw. e-wydaniach prasy. Ponadto reklama w e-gazetach niesie ze sobą sporo korzyści, ponieważ oprócz obrazu statecznego może wykorzystywać również formy ruchome takie jak krótkie filmy i animacje, a także dźwiękowe i interaktywne, angażujące adresata takiej reklamy. Dzisiejszy rynek prasowy jest tak ogromny i zróżnicowany, że osoba, która decyduje się na zamieszczenie takiej reklamy ma możliwość dotarcia do konkretnego odbiorcy oraz skierowania do grupy, która jest docelowym odbiorca reklamy prasowej. Reklama umieszczona w prasie o charakterze ogólnym ma za zadanie dotrzeć do jak największej liczby osób.
Na skuteczność reklamy prasowej składa się kilka podstawowych czynników. Sukces zależy przede wszystkim od rodzaju pisma oraz nakładu w jakim ono wychodzi. Niezwykle ważna jest również częstotliwość jego wydawania. Oprócz dostarczenia konkretnego przesłania reklamowego, bardzo ważne jest również podtrzymanie świadomości o danej marce. Wiele firm bardzo często zostaje zapomniana przez konsumentów przede wszystkim z powodu braku odpowiedniej reklamy.
Reklama prasowa ma także swoje wady. Oprócz sporego kosztu przeznaczonego na jej wykonanie i zamieszczenie w prasie, jest jej krótkotrwałość. Większość pism po przeczytaniu albo ląduje w śmietniku (w przypadku gazet codziennych o tematyce ogólnej), albo leży wraz z innymi pismami na zakurzonej stercie. Często bywa tak, ze czytelnik już do nich nie wraca i zapomina z czasem o treściach i reklamach zawartych w danym czasopiśmie. Mimo wszystko jednak zdania w tej kwestii są dosyć mocno podzielone, ponieważ ludzie różnią się od siebie, stad też inne przyzwyczajenia i sposób myślenia. W porównaniu do innych form reklamy (np. do reklamy radiowej), reklama prasowa wypada jako ta najdroższa. Nie może także równać się z reklamą telewizyjną, gdzie koszt dotarcia do jednego odbiorcy jest sporo niższy.
Producenci kosmetyków i niektórych produktów spożywczych mogą zamieszczać w prasie tzw. reklamy zapachowe. Załączając darmowe próbki swoich produktów. W dużym stopniu wyróżnia to ten rodzaj reklamy , dając reklamodawcy możliwość zaprezentowania swojego towaru potencjalnemu klientowi. Jest to jedna z najbardziej skutecznych form reklamy na świecie. Według opinii wielu ekspertów w dziedzinie reklamy, jej forma prasowa, wbrew pozorom, ciągle jest skuteczniejsza od reklamy w internecie.