Czy tego chcemy, czy nie, reklamy otaczają nas z każdej strony i towarzyszą nam codziennie. Powszechnie kojarzą się one z marketingiem, choć nie są one tożsame, bo reklama jest jedynie jego wycinkiem. Marketing zaś jest kompleksową strategią, działaniem w celu zdobycia potencjalnego klienta, ale przede wszystkim dotarcia do niego z określonym komunikatem. Nie od dziś wiadomo, że kampanie reklamowe nie muszą być nudne i warto bawić się ich konwencjami. Jedną z ciekawszych strategii promowania jest viral marketing.
Czym jest marketing wirusowy?
Viral marketing, przez Polaków nazywany marketingiem wirusowym, jest strategią, mająca na celu przede wszystkim zwiększenie świadomości marki, czyli dotarcia do szerokiego grona odbiorców, którzy dowiedzą się o jej istnieniu i wykażą zainteresowanie w celu bliższego jej poznania. Nazwa “wirusowy” nawiązuje do zjawiska, jakie wywołuje owa strategia. Marka, która publikuje daną treść dla swoich odbiorców, chce, by przekazywali oni sobie ją między sobą np. udostępniali na swoich profilach społecznościowych, pisali między sobą w wiadomościach, czy zwyczajnie poruszali jej temat w rozmowach. Zasięg może być tak naprawdę nieograniczony, a treść przekazywana z rąk do rąk, prawie że w nieskończoność, czyli zupełnie jak wirus. Można też powiedzieć, że viral marketing rozwinął skrzydła wraz z rozwojem Internetu, social mediów i komunikatorów społecznościowych.
Czy viral marketing to dobra strategia?
Zdania jak oczywiście na prawie każdy temat, są podzielone również i w przypadku marketingu wirusowego, który ma swoich zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Podstawową zaletą tej strategii jest przede wszystkim dotarcie do ogromnej liczby odbiorców, przy jednocześnie niskich kosztach dystrybucji. Koszt ponoszony jest tylko raz, w przypadku tworzenia i publikacji danej treści, a później wykorzystywana jest już tylko przez użytkowników, którzy robią to całkowicie za darmo. Celem kampanii viralowej jest niekoniecznie skłonienie klienta do zakupu danego produktu, czy usługi, lecz zwiększenie świadomości marki. Osoba, która wcześniej o niej nie słyszała, natrafi na ciekawą treść, przekazywaną przez swojego znajomego i jest w stanie wykazać większe zainteresowanie, niżeli kiedy reklama miałaby charakter bardziej bezpośredni. Ludzie chętniej zapamiętują te informacje, które dostarczają im bliskie osoby, znajomi, współpracownicy, dzięki, czemu marka ma większe szanse na powodzenie. Wraz ze wzrostem popularności i rozpoznawalności ma ona większe szanse na lepszą sprzedaż. Za sprawą skuteczności tejże techniki, wiele (również czołowych) marek decyduje się wdrażać ją w życie.