Czarny Piątek jest to dzień po amerykańskim Święcie Dziękczynienia (tradycyjnie przypadającym na czwarty czwartek listopada) uznawany zwyczajowo za początek przedświątecznego sezonu zakupowego.
W tym roku nieoficjalne święto przypada na 27 listopada. Od 2000 roku większość sieci handlowych i sprzedawców oferuje tego dnia promocje, a sklepy są otwarte dłużej, czasem nawet przez całą noc. Choć Czarny Piątek nie ma statusu oficjalnego święta, niektóre stany wprowadziły tego dnia dzień wolny od pracy. Wraz ze Świętem Dziękczynienia tworzy on w USA czterodniowy “długi weekend”.
W 2014 roku podczas tego czterodniowego weekendu konsumenci wydali 50,9 mld dolarów. Przeciętne zamówienie miało wartość 129,37 dolarów, a do sklepów udało się 133 milionów klientów. Ze względu na atrakcyjne promocje tego dnia, częstym widokiem są klienci spędzający całe noce przed sklepami, by skorzystać z najatrakcyjniejszych ofert zaraz po otwarciu.
CZARNY PIĄTEK PO POLSKU
Do Polski czarny piątek dotarł przede wszystkim za sprawą sklepów internetowych, które tego dnia oferują wysokie rabaty i promocje. Tradycję widać także w serwisach internetowych gromadzących kupony i specjalne oferty rabatowe. Jednak promocje pojawiają się także w sklepach stacjonarnych. Według danych Google AdWords, w październiku bieżącego roku liczba zapytań dla frazy Czarny Piątek/Black Friday w Polsce wyniosła już 60,5 tys.
W ubiegłym roku Black Friday cieszył się ogromnym zainteresowaniem klientów w Polsce. Według danych Blix wśród sieci odzieżowych, które organizowały wyprzedaże, były m.in.Mango (30 proc. na wszystko online i stacjonarne), Bershka (20 proc. na całą kolekcję online), Diverse (20 proc. na wszystko online i stacjonarne), Stradivarius (20 proc. na całą kolekcję), Wojas (20 proc. online), Mohito (30 proc. na kolekcję online i stacjonarne na wszystko).
W tym roku w Czarnym Piątku udział weźmie sieć księgarni Matras. Swoim klientom zaoferuje rabaty w wysokości 30 proc. w sklepach stacjonarnych i 35 proc. w księgarni internetowej.
– W związku z tegorocznym Black Friday przygotowujemy specjalny pasaż na Komputronik.pl oraz promocje na wybrane produkty w niektórych salonach stacjonarnych, które będą specjalnie oznaczone materiałami wspomagającymi sprzedaż – mówi Joanna Tobiszowska, dyrektor marketingu w Komputronik S.A. Dodaje, że produkty przygotowane do promocji to przekrój całego portfolio sklepu. Komputronik w zeszłym roku także zaangażował się w Balck Friday. – Trudno oceniać skuteczność tej jednodniowej promocji, tym bardziej, że w naturalny sposób nakłada się ona na inne promocje. Poza tym mocno współistnieje z już występującym w tym okresie i gwałtownie rosnącym z każdym dniem ruchem Bożonarodzeniowym.
NIE WSZYSCY BIORĄ UDZIAŁ
Jednak nie wszystkie sklepy planują promocje. – W zeszłym roku Media Markt brał udział w akcji z bardzo dobrym efektem – mówi Wioletta Batóg, rzecznik prasowy Media Saturn Holding. – Saturn jednak nie brał udziału – dodaje. Zaznacza, że w tym roku żaden ze sklepów nie weźmie udziału w czarnym piątku ze względu na inną planowaną akcję marketingową