Sprawna działalność przedsiębiorstwa zależy od jego dobrego przygotowania do funkcjonowania na rynku. Powinno zapoznać z warunkami uczestnictwa, określić klienta, do którego kieruje swoje produkty, przyjąć odpowiednią strategię marketingową i ustalić podział budżetu. Aby lepiej przygotować się do tego wyzwania, należy opracować właściwy plan działania.
Co to jest model biznesowy?
Pod tym określeniem rozumie się obraz pokazujący w przekroju, w jaki sposób zamierza działać przedsiębiorstwo. Wskazuje cztery konkretne obszary. To swego rodzaju recepta, jak konsekwentnie prowadzić przedsiębiorstwo, jednocześnie stale mając na uwadze zmieniające się otoczenie.
Na początku trzeba odpowiedzieć na następujące pytania, aby wstępnie określić:
- kto (jest klientem)?
- co (będzie oferowane)?
- jak (będzie spełniało potrzeby klienta)?
- dlaczego (klient miałby kupić produkt)?
Uzyskane w ten sposób informacje pomogą uniknąć problemów w przyszłości i wytyczyć ścieżkę dalszego postępowania przedsiębiorstwa, wskazuje dla niego kierunek działania.
Kto jest klientem i co zamierza się mu oferować?
Ustalenie dla kogo projektowany, opracowany i wdrażany jest produkt (czyli co?). Od kogo oczekuje się, że wyda pieniądze na jego zakup. Kto będzie szukał sposobu na zaspokojenie za jego pomocą swojej potrzeby. Jaka będzie jego funkcjonalność, jaką nada się mu nazwę, jaki będzie miał wygląd. A co najważniejsze: na jaką potrzebę będzie odpowiadał?
Jak produkt będzie realizował potrzebę i dlaczego klient miałby go kupić?
Za sprawą jakich funkcji, w jaki sposób, czy konieczna jest zaawansowana wiedzą, aby z niego korzystać, czy ładnie wygląda, czy sprawia, że problem zostaje rozwiązany?
To są kwestie, od których zależy, czy oferowany produkt stanie się obiektem zainteresowania klienta. Niezawodność, konkretne zastosowania (szerokich lub wąskich), nowoczesny design, wygoda użytkowania.
Jak stworzyć model biznesowy?
Najłatwiej wybrać sprawdzoną metodę lub poszukać doradcy strategicznego.
Do samodzielnego przygotowania modelu biznesowego polecanym i skutecznym narzędziem jest model CANVA. Trzeba w nim odpowiedzieć na konkretne pytania, a wyniki umieścić na pojedynczym arkuszu papieru (stąd nazwa odnosząca się do obrazu). Stanowi przekrój wszystkich najważniejszych kwestii, o jakie musi zadbać firma przy planowaniu swoich działań strategicznych.
Dynamika rynkowa narzuca na przedsiębiorców ciągłą potrzebę zmian i dostosowywania do nich skrupulatnie zaplanowanych strategii, często prowadząc do dezorientujących działań. Kiedy firma nie wie, co jest podstawą jej działalności dla kogo i jakimi środkami chce realizować swoje cele, odbija się to na jej wizerunku. Dlatego tworzy się modele biznesowe – są proste, bardziej elastyczne i pewniejsze niż skomplikowane, wieloletnie strategie, które powoli tracą na znaczeniu.