Czym jest copywriting?

Czym jest copywriting?

Czym właściwie jest copywriting?

Bez wątpienia nie raz spotkałeś się z tym pojęciem pochodzącym z j. angielskiego, które jeszcze nie doczekało się polskiego odpowiednika. Dlatego aby nieco przybliżyć Ci temat przytoczę najprostszą definicję copywritingu. Nie jest to nic innego, jak pisanie tekstów na potrzeby marketingu. Opisy produktów na stronach internetowych, slogany reklamowe, teksty na blogach – to wszystko tworzą copywriterzy – osoby, które wiedzą, jak przemówić do potencjalnego klienta, aby pokazać produkt z jak najlepszej strony. Ale jak znaleźć tego klienta? Tym zajmuje się SEO copywriter, którego zadaniem jest napisanie takiego tekstu, który będzie łatwo znaleźć w internecie – a więc pojawi się wysoko na liście wyszukiwań Google. Świetnie. Wiesz już, co oznacza tajemniczo brzmiące słowo. Dowiedzmy się nieco więcej na temat “pracy słowem”.

Praca słowem? To możliwe?

Jak najbardziej. Co robią obrońcy sądowi, politycy, pisarze? Wydawałoby się, że te profesje nie mają ze sobą dużo wspólnego. A jednak mają! Każda z tych osób używa języka aby osiągnąć swój cel – przekonać do czegoś odbiorcę. Sędzię do złagodzenia wyroku, wyborcę do zagłosowania lub czytelnika do kupna książki. Każda z tych osób wykorzystuje specjalne techniki alby przekonać kogoś o swojej racji. Dokładnie to samo robi copywriter. Przypomnij sobie ostatnio przeczytany w internecie opis produktu, nad którego kupnem się zastanawiałeś. Osoba pracująca nad tym tekstem starała się tak ubrać w słowa jakiś towar, aby konsument zdecydował się włożyć go do koszyka. Wykonanie takiego zadania nie brzmi łatwo? Nic dziwnego, dobrego copywritera wyróżnia szereg specjalnych cech.

Kilka przydatnych umiejętności aby zostać dobrym copywriterem.

Czysto teoretycznie nie musisz robić nic poza otwarciem laptopa i pisaniem. Klawiatura i monitor to jedyne potrzebne narzędzia pracy. Do tego odpowiedni kurs i gotowe. Pomocne w pisaniu i efektywnemu trafianiu do odbiorcy będzie kilka ważnych czynników, do których należą:

– Swobodne posługiwanie się słowem. Nie stworzysz dobrego tekstu, jeśli masz trudności ze złożeniem kilku zdań, które zachęcą do dalszego czytania. Nikt nie chce czytać artykułu napisanego nienaturalnie, jakby był żywcem skopiowany z Wikipedii. Po co komu blog na temat roślin, jeśli o prowadzeniu ogrodu można równie dobrze nauczyć się z encyklopedii wypożyczonej w bibliotece? (Uwaga! nie zniechęcam do czytania książek, wręcz przeciwnie, róbcie to zamiast wgapiać się w smartfon)

– Umiejętność oceny własnych zdolności i trafienia do docelowej grupy odbiorców. Autor podejmując się zlecenia, powinien po prostu wiedzieć, czy sobie z nim poradzi. Innego tekstu oczekuje student szukający ważnych informacji, jeszcze innego entuzjastka nowinek z paryskich wybiegów, a wreszcie całkiem innego pani domu szukająca najlepszego ekspresu do kawy kiedy urządza nową kuchnię. Co ciekawe, wszystkich trzech odbiorców można znaleźć w jednej osobie. Dlatego pisząc tekst, dobry copywriter powinien wiedzieć, czy spod jego pióra, a raczej klawiatury, wyjdzie wartościowa praca, czy tylko zmarnuje swój czas na szukanie podstaw informacji na dany temat w Internecie. Jasne jest, że więcej tekstów = więcej pieniędzy, jednak ilość nie zawsze idzie w parze z jakością. Jeśli chcesz napisać dobry content to wiedz o czym piszesz. Dużo łatwiej czerpać wiedzę od kogoś, kto jest ekspertem w danej dziedzinie.

– Znajomość psychologii sprzedaży. Punkt bardzo podobny do powyższego, jednak zasługujący na osobne opisanie. Znasz swoją grupę odbiorców? Świetnie – wiesz, do kogo się zwracasz. Nie powinno się używać naukowego języka pisząc reklamę nowych słodyczy dla dzieci i analogicznie, nie powinno się pisać stylem potocznym ważnych wiadomości ze świata polityki. Dobry sprzedawca powinien postawić się na miejscu kupującego i powiedzieć mu dokładnie to, co chce usłyszeć – tak właśnie działa marketing. Copywriter jest właśnie takim “sprzedawcą”, którego zadaniem jest stworzenie jak najlepszego produktu. W omawianym przypadku produktem jest tekst.

Czy to naprawdę jest potrzebne?

Możesz sobie pomyśleć – jeśli konsument chce kupić produkt lub skorzystać z usługi, to nie trzeba go do tego przekonywać. Trafne spostrzeżenie. A jeśli ktoś nie chce, albo nie wie, że chce? Jak mówi znane powiedzenie: “reklama dźwignią handlu”. W dobie pandemii spędzamy wiele czasu w internecie. Tutaj nie podejdzie do nas sprzedawca i nie zapyta w czym może pomóc, nie opisze działania produktu i nie poleci lepszej alternatywy. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie osoby, która profesjonalnie zachęci klienta do zaufania poprzez znalezienie go i przekonania do skorzystania z oferty.

Zalety bycia copywriterem

Znasz już wymagania, cele i efekty pracy słowem. A co zyskuje osoba po drugiej stronie monitora? Przede wszystkim możliwości. Możliwość ciągłego rozwoju. Możesz zacząć od pisania krótkich i prostych zleceń na starcie kariery, z czasem zajmując się tekstami specjalistycznymi, które wymagają bez wątpienia większego doświadczenia. Jeszcze więcej możliwości. Pisać możesz o czym chcesz, kiedy chcesz oraz z jakiegokolwiek miejsca na ziemi. To świetna alternatywa dla osób, które straciły pracę, chcą nieco dorobić lub mogą pracować tylko z domu. Sam decydujesz o zarobkach. Najlepsi copywriterzy mogą spokojnie utrzymać się z samego pisania. A możesz zacząć od zaraz! Czy nie jest to świetne rozwiązanie? I kolejne możliwości, pisząc o coraz to nowych rzeczach, sam dowiadujesz się coraz więcej o świecie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.