Co robić w zakresie strategii i marketingu, gdy wychodzimy z kryzysu zdrowotnego i nieubłaganie zbliżamy się do kryzysu gospodarczego i społecznego? Niektórzy mogą pokusić się o stwierdzenie: po prostu siedźmy cicho i pozwólmy, aby to minęło. Wielu liderów biznesu wybierze tę opcję, która jest z pewnością najbardziej ryzykowna. W istocie nierobienie niczego oznacza pozwolenie, by otoczenie decydowało za nas, a więc niekontrolowanie własnej przyszłości.
1. Nie zmniejszaj budżetu na marketing i/lub innowacje.
Aby klienci byli zadowoleni, musisz stale wprowadzać innowacje do swojej oferty produktów i usług. Wszyscy twoi konkurenci będą szukać zdobyć udział w rynku, aby odbudować swoje przepływy pieniężne, jak ty. 90% z nich nie zrobi nic poza obniżeniem swoich cen. Najgorsza rzecz, jaką można zrobić. Będziesz musiał wyróżnić się inaczej niż przez cenę, aby przynieść wartość dla swoich klientów. W przeciwnym razie marże znikną, a wyniki firmy ulegną pogorszeniu. Ponadto, oczekiwania klientów zmieniły się i będą się zmieniać w najbliższych miesiącach (popyt na relokację, krótkie obiegi), tak wiele parametrów do uwzględnienia w strategii produktu i usługi.
2. Nie zmniejszaj budżetu na komunikację.
Może nawet trzeba będzie ją zwiększyć! Tak, w czasach kryzysu zwiększamy nasze budżety komunikacyjne, aby przyciągnąć nowych potencjalnych klientów. Komunikacja to inwestycja, a nie obciążenie. Ale nadal trzeba wiedzieć, jaki rodzaj komunikacji z jakim zwrotem z inwestycji? Po tym długim okresie, niektórzy konsumenci, w tym Twoi klienci, mogli wyrobić sobie nowe nawyki, lub odwrotnie, niektórzy klienci Twojej konkurencji przyszli do Ciebie. Należy zatem podwoić wysiłki, aby pozyskać i utrzymać klientów.
3. Dostosuj ton swoich komunikatów do sytuacji.
Skup się na wartościach, które chcesz przekazać oraz na cechach Twojej oferty, które są zgodne z oczekiwaniami klientów. Staraj się unikać publikacji wywołujących niepokój, Twoi klienci otrzymują ich dziesiątki każdego dnia.
Przemyśl i dostosuj swoje plany działania, aby pozycjonować oferty, które są najbardziej adekwatne do obecnej sytuacji i zgodne z posiadanymi zasobami. Musisz dostosować się do nowej sytuacji zarówno w swoich ofertach, jak i w metodach dystrybucji oraz w (sanitarnym) bezpieczeństwie procesów sprzedaży.
4. Przemyśl swoje metody dystrybucji.
Zwielokrotnij punkty kontaktu z Twoimi klientami. Sklep, witryna e-commerce, click and collect, sprzedaż grupowa i dostawy… lub inne formy do wymyślenia
5. Zdefiniuj na nowo i dopracuj swoje cele.
W tym okresie zmieniają się zachowania. Pojawiają się nowe hamulce, ale także i przede wszystkim nowe możliwości. Ponad 20 proc. konsumentów uważa, że zachowa nowe nawyki konsumpcyjne i zakupowe, które wykształcili w czasie kryzysu zdrowotnego.
6. Wzmocnienie relacji z klientami w punktach sprzedaży i na portalach społecznościowych, tworzenie wartości dodanej.
Odpowiadaj na pytania i oczekiwania swoich klientów. Musisz zdobyć zaufanie konsumenta jeszcze bardziej niż dotychczas. Musisz uspokajać i odpowiadać na nowe wymagania.
Oczywiście należy przewidzieć ożywienie, ale także nadchodzące miesiące, w których, jak nam powiedziano, nastąpi poważny kryzys gospodarczy. I wtedy nie możemy powiedzieć, że nie wiedzieliśmy. Już teraz możemy się przygotować, optymalizując zakupy, dywersyfikując dostawców (szkoda by było, gdyby któryś z nich zbankrutował i znaleźlibyśmy się bez towaru), optymalizując swoje organizacje tak, by odpowiadały na nowe formy konsumpcji.